SEO trends in 2024

seo trends 2024

Iedere dag ontwikkelt de wereld van Search Engine Optimization (SEO) zich verder. Door kort op de bal te zitten en nieuwe trends te omarmen, zorgen we voor het vergroten van online zichtbaarheid. Terwijl 2024 op het moment van schrijven voor de deur staat, werpen wij een blik op het aankomende jaar. Een jaar dat vol in het teken staat van SEO en het implementeren van nieuwe ontwikkelingen. Welke dit zijn? In dit blogartikel onthullen wij de 5 meest invloedrijke SEO trends. Dit zijn de trends die niet alleen voor een verschuiving gaan zorgen, maar bieden ook nieuwe kansen voor websites en webshops binnen de zoekmachines.

E-E-A-T blijft cruciaal in 2024: 

Experience, expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (E-E-A-T) blijven de pijlers van SEO in 2024. Werk dus aan een duurzame SEO-strategie. Google waardeert kwalitatieve content die afkomstig is vanuit betrouwbare bronnen meer dan ooit. Laat je teksten dus schrijven door experts en vermeld feitelijke informatie in je teksten.

  • Bouw aan een sterk backlinkprofiel vanuit betrouwbare domeinen.
  • Moedig klanten aan om positieve reviews achter te laten.
  • Stel de schrijvers voor en maak het persoonlijk.

     

    Generative AI in SEO: 

Nieuwe AI-technologieën worden beter en slimmer. Ze kunnen meer dan alleen content creëren. Ze kunnen bijvoorbeeld ook kijken naar hoe mensen zich online gedragen en hiermee diepere analyses creëren. Vooruitkijkend kan AI zelfs raden wat gebruikers hierna gaan doen. Benut deze informatie om je SEO-strategie bij te sturen.

  • Zet AI in om gebruikersgedrag op je website te analyseren en ontvang inzage in welke soorten content het beste aansluiten op jouw bezoekers.
  • Maak gebruik van AI-gestuurde tools om content te genereren die niet alleen relevant is voor zoekmachines, maar ook boeiend en waardevol is voor je doelgroep.
  • Gebruik AI om betere aanbevelingen te doen aan je klanten op basis van hun eerdere aankopen, zoekgeschiedenis en gedrag op de website.

     

    Core Web Vitals blijven belangrijk: 

Google’s focus op gebruikerservaring met Core Web Vitals (snelheid, interactiviteit, visuele stabiliteit) blijft een grote rol spelen in het rangschikken van jouw website in de zoekresultaten.

  • Comprimeer bestanden, verbeter je serverrespons en laadsnelheid.
  • Zorg ervoor dat interactieve elementen (zoals call-to-actions, formulieren) snel en gebruiksvriendelijk zijn.
  • Verbeter de aspect ratio’s van je afbeeldingen en video’s om verschuivingen te voorkomen tijdens het laden.

Voice Search Optimalisatie 

Voice Search Optimalisatie gaat in 2024 écht impact hebben. Gebruikers formuleren zoekopdrachten anders bij gesproken zoekopdrachten dan bij getypte zoekopdrachten. Zorg ervoor dat jouw content is geoptimaliseerd voor natuurlijke gesproken taal en vraagstellingen.

  • Gebruik long tail zoekwoorden
  • Creëer content die specifieke vragen beantwoordt
  • Optimaliseer voor featured snippets

Lokale SEO: 

Voor lokale bedrijven wordt lokale SEO nog belangrijker. Optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf-profiel, verzamel positieve recensies en zorg ervoor dat jouw lokale informatie consistent is op alle online platformen. Dus ga in 2024 ook weer aan de slag met:

  • Toevoegen van actuele informatie (inclusief adres, openingstijden en categorieën die belangrijk zijn) en voeg hoogwaardige foto’s en video’s toe. 
  • Verzamelen van positieve reviews (en vergeet hier niet op te reageren!).
  • Kwaliteit boven kwantiteit: zorg ervoor dat je klanten aanmoedigt om specifieke en gedetailleerde reviews achter te laten. 

2024 belooft dus een opwindend jaar te worden voor alle SEO-geeks onder ons. Met veelbelovende ontwikkelingen die onze aanpak gaan transformeren. Het handhaven van E-E-A-T principes, het omarmen van de kracht van generatieve AI, aandacht voor Core Web Vitals, het finetunen voor Voice Search en het versterken van lokale SEO-strategieën zullen de sleutel zijn tot een bloeiende online aanwezigheid in 2024.  

Door te investeren in kwaliteit boven kwantiteit en door slim gebruik te maken van deze opkomende trends, zetten we stappen richting een SEO-landschap dat niet alleen de zoekmachines domineert, maar ook waarde toevoegt aan jouw gebruikers. Het is tijd om vooruit te kijken, te innoveren en ons voor te bereiden op een jaar vol mogelijkheden en groei.