Adverteren op TikTok? Dit is waarom jij moet beginnen!

Dansjes, challenges en viral video’s: video app TikTok is razend populair. En wordt steeds populairder. In Nederland telt de app anno 2022 zo’n 3 miljoen gebruikers. 1,3 miljoen gebruikers meer dan het jaar daarvoor. Het platform wordt dus snel volwassen evenals als de gebruikers die zich op de app bevinden. Met het groeiende platform komen dus ook meer kansen om te adverteren op TikTok. Maar waarom zou je hier aan beginnen en wat zijn de voordelen?

Maar wat is TikTok nu eigenlijk voor social media platform?

Misschien herinner je je de iconische app vine nog wel? De 7 seconden video’s waren een ware hit in 2013. De kracht? De korte duur en vaak grappige inhoud van de videos. Zo volgde er ook andere apps, waaronder musical.ly, die hiermee aan de slag gingen. TikTok is dus niet vernieuwend, maar pakt wel door waar de andere dat niet deden. 

De content op de app bestaat dus uit videos. Deze krijg je te zien op de zogeheten ‘for you’ page. Het gaat in deze video’s om spontaniteit en creativiteit. Combineer dat met de mogelijkheid om viral te gaan op basis van content in plaats van volgers, en de app heeft een succesformule te pakken.

Daarom is de social media app zo populair.

De insteek is gemakkelijk: video’s van maximaal 1 minuut die over van alles kunnen gaan. Vaak zijn de videos in lijn met verschillende trends die rondgaan op de app. Daarnaast is het viral gaan niet afhankelijk van je volgers, maar van je content. Het kan dus zomaar zijn dat jouw eerst geposte video miljoenen likes krijgt. Iedereen kan viral gaan. Door de groeiende kant van deze app wordt het dus ook voor potentiële adverteerders een steeds interessanter medium.

Ook voor de doelgroep geldt dit. Die wordt in leeftijd alleen maar ouder. De app heeft een minimumleeftijd van 13 jaar, maar deze groep is dan ook de kleinste actieve groep gebruikers. Wat blijkt? De grootste doelgroep zit momenteel tussen de 18 en 24 jaar, maar ook zeker daarboven. Grote kans dus dat jouw ideale klant zich ook op de app bevindt!

 

adverteren op TikTok

De voordelen van adverteren op TikTok

Wat iets anders is dan adverteren op andere social media kanalen, is dat je op TikTok niet aan de slag hoeft met een gelikte advertentie. Sterker nog; het is juist beter als de advertentie blend met organische video’s. Vaak zie je dan ook dat adverteerders inspelen op de huidige trends om zo hun doelgroep te vergroten. TikTok adverteren vraagt dus om een beetje creativiteit. Combineer dit met regelmatig posten én content maken die past bij jouw doelgroep, ook organisch dus en jij maakt een goed begin!

Waarom zou je TikTok advertenties inzetten?

Het grootste voordeel voor jou als adverteerder? De kosten per klik liggen vele malen lager dan andere sociale media platformen zoals Instagram of Facebook. Dát maakt het social media platform extra interessant! Ook is het een stuk toegankelijker omdat jouw video’s niet perfect hoeven te zijn om succesvol te zijn, bewijzen ook diverse succesvolle campagnes. Om te gaan Tiktokken is dus écht de moeite waard! 

Tiktok voor bedrijven: zó maak je een begin

  1. Zorg dat jouw advertentie blend met de video’s die je tegenkomt op TikTok. Een perfecte video wordt vaak weggeswiped omdat hij niet past tussen de video’s op de for you page. 
  2. Blijf op de hoogte van de TikTok trends zodat je zowel organisch als betaald aan jouw bereik kan werken. Speel in op trends en wees creatief!
  3. Net zoals bij andere social media platformen stel jij doelgroep, budget en het doel van de advertentie in. Er zijn een tal van verschillende TikTok advertenties en doelen om te behalen. Zorg er dus voor dat jij duidelijk in beeld hebt welke doelgroep jij wilt bereiken. 

Hulp nodig met adverteren op TikTok of andere social media campagnes?

Blijf jij het toch maar lastig vinden, dat social media adverteren? Geen nood, want wij helpen jou hier graag mee verder! Niet alleen helpen wij jou met TikTok campagnes, ook met het opzetten van andere social media advertenties zijn wij jouw partner! Je weet ons te vinden.