3 SEO trends voor 2022

De wereld van online marketing is razendsnel. De ene ontwikkeling volgt de andere snel op en van stilstand is er nooit sprake. Vooral binnen SEO,  zoekmachineoptimalisatie, zit dit in een stroomversnelling. Hoe dat komt? Want SEO wordt dit jaar belangrijker dan ooit! De content op je website, de user experience: waarom wordt dit zo belangrijk? Daarom brengen wij je op de hoogte van de belangrijkste SEO trends.

1. Je website: die moet vriendelijk zijn

En hiermee bedoelen we niet dat hij vraagt naar je weekend, maar dat begrijp je natuurlijk wel. Nee, het gaat om de gebruiksvriendelijkheid van je website. Deze SEO trends spelen in op de snelheid, juiste landingspagina’s, niet te veel klikken: het moet zo makkelijk mogelijk zijn voor de bezoeker van de website:

Core web vitals

Dit gedeelte van de website bestaat uit 3 onderdelen die de kern van je website vormen: de laadsnelheid, de visuele stabiliteit én de responsiviteit van jouw bezoekers. In de loop van 2021 werd dit al belangrijker voor de rankings in Google, maar dit jaar zal de focus hier nog meer op liggen. Vooral omdat vanaf februari 2022 Google start met het uitrollen van de page experience update voor desktop ranking.

Optimaliseren voor smartphones

Tegenwoordig ruim de helft van de website bezoekers via een smartphone binnenkomt. Een goed werkende mobiele website is dus key. Tekst moet leesbaar zijn en de indeling logisch. Geen storende pop-ups en snelle laadtijden. Dit wordt steeds belangrijker, omdat het aantal bezoekers via mobiel hard groeit. Hoog tijd dus om de digitale bezem door je website te halen en dit te optimaliseren!

2. De opmars van Artificial intelligence: Google MUM

Kunstmatige intelligentie is bezig aan een opmars en ook binnen zoekmachine optimalisatie gaat het hard. Google speelt hierin natuurlijk een grote rol. Eerder introduceerden zij Google Bert, een algoritme gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gericht op het verbeteren van taalbegrip. Nu komt er een grote opvolger: Google MUM (Multitask Unified Model). 

Deze bijzondere tool van Google maakt gebruik van technieken waardoor hij antwoord kan geven op vragen waar geen makkelijk antwoord voor is. En hij gaat hiervoor ook buiten zijn eigen grenzen: deze feature zal alle talen en resultaten gebruiken. Zoek jij dus een authentiek frans recept voor ratatouille? Dan krijg je een frans vertaalde website in plaats van een Nederlandse website.

Waarom is dit een belangrijk SEO trend?  Het kan grote effecten hebben op je website verkeer! Stel je maar eens voor dat in plaats van een Frans recept, iemand uit Frankrijk op zoek is naar iets écht Nederlands. Als jouw website dat heeft, dan kan het verkeer dus flink stijgen. Natuurlijk moet jouw website wel ijzersterke content hebben die voldoet aan de voorwaarden van de zoekmachines zodat hij hoog kan scoren. Het volle effect van Google MUM binnen SEO zal pas te zeggen zijn wanneer deze beschikbaar zal zijn. Als we Google moeten geloven, zal dat dit jaar zijn!

 

3. Het belang van waardevolle content

Unieke content onderscheidt jou van de rest. Natuurlijk is het altijd al belangrijk geweest, maar het wordt steeds belangrijker. Content wordt steeds creatiever en dus mag jij niet achterblijven. Kopiëren is altijd not done, dus hoog tijd om te zorgen dat je met jouw content die potentiële klant binnenhaalt! Mooie afbeeldingen en sterk geschreven SEO te

ksten zijn hierin dus onmisbaar. Hoe weten de zoekmachines anders wat jouw website te bieden heeft? Precies!  

Een sterk voorbeeld hiervan is de featured snippet van Google. Als je een vraag stelt in Google bijvoorbeeld, krijg je deze te zien. Ze beantwoorden je vraag en staan bovenaan in de zoekresultaten. Grote kans dus als jij waardevolle én kwalitatieve content hebt, dat jij hier óók tussen staat! En wat dat betekent? Juist: meer websiteverkeer. Zie je het verband?

 

 

SEO trends

 

Hoe ga jij aan de slag met deze SEO trends in 2022?

Door zelf aan de gang te gaan met deze SEO trends of laat je het liever over aan de professionals? Geen zorgen, want dat doen wij graag voor jou! Met onze expertise op het gebied van SEO vraagstukken vertalen wij dit naar oplossingen die jouw website beter vindbaar maken in de zoekmachines! Kijk eens rond op onze website of bel voor een praatje. We helpen je graag aan ijzersterke SEO content!